Ieder jaar wordt op 15 augustus stilgestaan bij het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden en worden alle slachtoffers herdacht van de oorlog tegen Japan en de Japanse bezetting van Nederlands-Indië.
De HVOB werkgroep Oorlogsslachtoffers wil aandacht vragen voor de bij ons bekende slachtoffers uit Bennekom:
Vorig jaar hebben we Gerrit van Grootheest en Maas van den Born voor het voetlicht gebracht
Dit jaar willen we iets meer vertellen over Sytse van Vliet.
Foto: Oorlogsgravenstichting
Sytse van Vliet is in Amsterdam geboren op 26 januari 1915. Nog voor de oorlog is hij naar Indië vetrokken om te gaan werken voor een scheepvaartmaatschappij. Hij trouwde “met de handschoen” met Netty Vermeer die hem later naar Indië volgde.
Zij kregen in 1941 een zoon die Hylke werd genoemd. Sytse was reserve eerste luitenant van het KNIL. Na de invasie van de Japanners sneuvelt Sytse op 3 maart 1942 in Kali Djati (Ned.Indië), zijn lichaam is nooit gevonden. Zijn vrouw en zoontje verbleven de rest van de oorlog in één van de beruchte vrouwenkampen.
Bennekom
Het gezin van Vliet bestond uit vader Hylke, moeder Sipkje en de kinderen Sytse, Harmen, Hylke, Henk en Elizabeth. Vader en moeder werkten in Artis en woonden in een dienstwoning onder de directeurswoning.
Na het overlijden van vader in 1928 moest het gezin de dienstwoning verlaten, ze verhuisden naar een woning in Bennekom aan de Alexanderweg.
Sytse is de broer van Hylke van Vliet, een verzetsman vermeld op het monument in het Bart van Elstplantsoen en begraven in het Mausoleum in Ede. Sytse staat vermeld op het kleine monument voor de in Indië omgekomen inwoners van de gemeente Ede bij het Mausoleum.
Herdenkingspark Ede
Op donderdagmorgen, rond half 11, legde Burgemeester Verhulst van de Gemeente Ede bij dit monument een bloemstuk.
De Melati is een typisch Indische bloem.
In het monument van Jaïr Pattipeilohy in Ede bij het Mausoleum is de melati verwerkt: Indisch monument Ede | Gemeentearchief Ede
De Melati is een bloem die troost, hoop en onverzettelijkheid uitdrukt voor de Indische Nederlanders. De bloem symboliseert tegelijk het leven en haar schoonheid maar ook het geestenrijk en de dood. Zoals de geur een lang vergeten herinnering kan oproepen, zo staat de afbeelding van deze bloem symbool voor het niet-vergeten. Sinds 2015 wordt door duizenden mensen de Melati gedragen, op het rever of als ketting.