Op 31 oktober 1941 werd de s.s. Bennekom op de Atlantische Oceaan getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot U.96. 

Het vrachtschip de s.s. Bennekom was van 1917 tot 1941 een koopvaardijschip van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., het schip werd in Flensburg gebouwd en op 16 december 1916 als ‘BÜRGERMEISTER SCHRÖDER’ te water gelaten. 

Als herstelbetaling na WOI kwam het schip in Engelse handen, 1921 kocht de KNSM het en werd het de “Bennekom” genoemd.

s.s. Bennekom, Foto Nationaal Archief.
Het schip op een eerdere opname ergens in Nederlands-Indië. 

In De Kostersteen nummer 24 van april 1988 beschrijft Henk Gijsbertsen de scheepsramp uitvoerig.
Lees het hier:

Een bijzonderheid is dat de s.s. Bennekom werd getorpedeerd door U96.

De beroemdste U-boot tijdens de Tweede Wereldoorlog, die wijdverbreide erkenning kreeg vanwege zijn verschijning in de bekende Duitse oorlogsfilm “Das Boot” (1981). De film is gebaseerd op het boek van de Duitse auteur Lothar-Günther Buchheim uit 1973.

De bemanning van deze onderzeeër heeft op de Atlantische Oceaan in totaal 27 geallieerde schepen doen ondergaan.

De slachtoffers:

Uit: Scheepsrampen in oorlogstijd.  Uitgever: N.V. Drukkerij en Uitgeverij J.F. Duwaer en Zonen

Tweede s.s. Bennekom

De tweede s.s. Bennekom was een “victory-schip”, een type vrachtschip dat in grote aantallen werd gebouwd door Amerikaanse scheepswerven tijdens de Tweede Wereldoorlog, ter vervanging van de verliezen die werden geleden door de Duitse U-boten. De s.s. Bennekom (2) werd gebouwd in 1945 in Californië en werd na aankoop door de KNSM in 1949 s.s. Bennekom genoemd. 

s.s. Bennekom collectie P. Mulder

Vanwege die naamgeving besloot de jonge historische vereniging tijdens de ledenvergadering van 26 januari 1950 om een met de hand gekleurde reproductie van een kaart uit 1634 van Bennekom aan te bieden aan de KNSM te Amsterdam. Dit aanbod werd door de maatschappij in dank aanvaard. En zo werd op 8 augustus door het voltallige bestuur aan boord van het s.s. Bennekom deze reproductie aangeboden aan de directeur van de KNSM, de heer Ir. W.H.Kruyff en aan de kapitein Klaas Visser. De kaart kreeg daarna een ereplaats recht tegenover de salon. In “De Kroonvlag” het maandblad voor het personeel van de KNSM van september 1950 werd een verslag over deze gebeurtenis opgenomen.

bron: Kroniek 1946 – 2021 van Henk Gijsbertsen

Bestuur Oud-Bennekom aan boord van het s.s. “Bennekom” van de KNSM te Amsterdam op 8  aug.1950. V.l.n.r. C .v.d. Brink, T. Folmer, Dr. A.W. Vlam, ir.W.H. Kruyff dir. KNSM, Klaas Visser – Kapitein s.s. Bennekom, medewerker KNSM, Generaal-Majoor b.d. J.C.J. Kempees, ir. M.M. van Hoffen, drie medewerkers KNSM.

Uiteindelijk werd de s.s. Bennekom in 1966 verkocht naar Liberia en in 1970 gesloopt in Taiwan.

Met dank aan: Ron Brand, Conservator | Curator, Maritiem Museum Rotterdam

Bronnen:

Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij van Aad Schol
Scheepsrampen in oorlogstijd.  Uitgever: N.V. Drukkerij en Uitgeverij J.F. Duwaer en Zonen
Kroniek 1946 – 2021 van Henk Gijsbertsen
Diverse uitgaven van De Kostersteen
Documentatiecentrum HVOB: foto’s en ondersteuning

KA